African Queen

Den berømte dampbåd African Queen ligger i Key Largo Florida. Blev berømt i filmen af samme navn fra 1951 med Humphrey Bogart og Katheine Hepburn.

Størrelsesforhold :   1:9

Længde          950 mm + ror.

Bredde           260 mm

Højde             560 mm

Vægt               6,5 kg.

HISTORIE.

1912.     Skibet blev bygget i 1912 på Lytham skibsværft i England. Oprindeligt blev hun navngivet S/L Livingstone. Hun blev straks sendt til Britisk East Africa Railways selskab hvor hun sejlede på Victoria Nile og Lake Albert. Lake Albert ligger på grænsen mellem det nuværende Uganda og Congo. Skibet blev brugt til at transportere lejesoldater,missionærer, last og jagtselskaber.

1951.    Instruktøren John Huston købte skibet til filmen “The African Queen” og blev omdøbt efter sin hovedrolle.

1968 – Skibet blev købt af en restaurantejer i San Fransisco og bragt til USA for charterdrift.

1970 – En mand ved navn Hal Bailey fra Oregon købte skibet til prisen for hendes værftsregning og tog den med til Oregon for at chartre, hvilket var så vellykket, at han besluttede at bringe hende til Florida for at kunne sejle året rundt.

1982 – I 1982 opdagede  Jim Hendricks og Bogart Buff fartøjet, der sygnende hen i en ko-græsgang i Ocala, Florida, og købte stykket filmhistorie for  $65.000. En tilsvarende beløb blev investeret for at få båden sejlklar, herefter begyndte Hendricks i 1983 at tilbyde besøgende sejlture. Skibet fik hjemsendt til Key Largo.

  Blandt skibets højdepunkter uden for Florida Keys. Jim Hendricks sendte African Queen  til England til dronningemoderens 90-års fødselsdagsfejring og til fejringen af ​​50-årsdagen for evakueringen af ​​soldater ved Dunkirk i Den Engelske Kanal. Den besøgte også Sydney Australien, New York og Irland.
I 2001 gik dampmaskinen i stykker, men den forblev udstillet for nysgerrige turister og filmelskere.
2012 – Kaptajn Lance og Suzanne Holmquist underskrev en langsigtet lejekontrakt med Jim Hendricks’ søn for at restaurere fartøjet  til hendes hundredeårsfejring. Holmquists har overvåget reparationerne og har gjort sig umage med at genskabe den, som den så ud i filmen, erstatte stål i skroget, udskifte kedlen og og dampmaskine samt oliere den sorte afrikanske mahogni for at konditionere træet. Da de var færdige, satte de hende i drift igen, dagskrydstogter i Key Largo.

Det sidste jeg har hørt om skiber er at det er meget forfaldet, og står udstillet i Kay Largo, men kan ikke sejle.

Galleri

Video